tag
Forsiden Oppdag islam Profeten Glemt kunnskap Søk

Ekteskap innenfor sin egen kaste


Oversatt fra daruliftaa.com av "AbdulHayy"

Spørsmål:
Jeg beklager hvis noen har spurt om dette tidligere, men jeg kunne ikke finne noe som helst om dette emnet i Hanafi Fiqh-forumet.

Kunne du vennligst fortelle meg hva Islam sier om kastesystemet, som vi finner i India og også i Pakistan? (f.eks ens zaat, om en er rajput eller jatt osv). Dette er kanskje ikke så viktig for folk i dag som det pleide å være, men mange gifter enda bort sine barn innenfor sin egen kaste på grunn av ting som status osv. Er ikke dette galt?

Svar:
I Allahs navn, den Mest Barmhjertige, den Mest NÃ¥derike,

Velegnethet og kompatibilitet (kafa'a) er en av de viktigste tingene som trengs å bli vurdert når en ser etter en ektefelle. En av hovedbestanddelene for et blomstrende og vellykket ekteskap er kompatibilitet. Dette er grunnen til at Islam har lagt stor vekt på det.

Allahs Sendebud (Allahs velsignelser og fred være med ham) er rapportert å ha sagt:

Når du finner en passende partner for en enke (ugift kvinne), gjennomfør så ekteskapet uten noen forsinkelse. [Sunan Tirmidhi 1/206]

Uten å gå inn på fiqh-detaljene med hensyn til velegnethet (kafa'a), bør en huske at det er generelt anbefalt å lete etter en livspartner som passer for deg. Han eller hun bør ha samme interessene, målene, hensiktene og ambisjonene som deg. Når dette er funnet i en viss person, så burde det ikke være noen grunn til å avstå fra gjennomførelsen av ekteskapet.

Med hensyn til forskjellig kaster og tendensen til mange som gifter seg innenfor sin egen kaste, hvis dette er basert utelukkende på stolthet og skryt, så er dette absolutt noe som ikke er i tråd med Islams lære. Mange ganger er det fulgt at alle de andre faktorene (hvorav religiøs fromhet er av den aller største viktighet) blir oversett, og bare slektskapet blir gitt betydning. Dette er noe som absolutt trengs å forandres.

Det bør bli nevnt her at alle ikke-arabere blir betraktet som passende partnere for hverandre (og for arabere uten en kjent og befestet slektskap til en av de opprinnelige arabiske stammene, noe som er sjeldent, som nevnt av ibn Abidin) fra et fiqh-synspunkt. Det kan være slik at en gutt/jente fra en annen bakgrunn totalt sett kan være en passende partner, heller enn din fetter eller kusine. Studenter av Islamsk kunnskap har mye til felles og det ville være anbefalt å gifte seg med en medstudent fra en annen kaste heller enn din fetter/kusine som ikke en gang har den miste peiling på hva du studerer.

Stolthet, skryting og innbilskhet på grunnlag av ætt, slektskap og opprinnelse har blitt klart fordømt i Islam. Allah Ta'ala sier:

Dere mennesker, Vi har skapt dere fra en mann og en kvinne og gjort dere til folk og stammer, slik at dere kan kjenne hverandre. Sannelig, den høyest ansette av dere hos Allah er den mest gudfryktige. Allah er sannelig den som vet, er vel underrettet. [49:13]

Allah den Allmektige sier også:

De troende er ikke annet enn brødre, så ordne opp mellom deres to brødre [49:10]

Allahs Sendebud (Allahs velsignelser og fred være med ham) sa:

Allah har sannelig fjernet Jahiliyyas dumhet og skryting av sine forfedre fra dere. Enten dere er gudfryktige troende eller elendige syndere, er dere sønner av Adam, og Adam var skapt av støv. [Sunan Abu Dawud]

Å basere søket etter en passende partner utelukkende på kaste og familieopprinnelse, er derfor noe som absolutt bør unngås. Foreldre og eldre burde forklares på en rolig, høflig og varsom måte sammen med fullstendig respekt og adab, at dette ikke er noe som Islam lærer. Den første og primære betraktningen burde være en persons deen.

Og Allah vet best.

Muhammad ibn Adam
Daruliftaa
Leicester, UK


‹‹ Tilbake


Glemt kunnskap

'Aqidah - Troen Fiqh - Islamsk rettslære 'Ibadah - Tilbedelse Mu'amalah - Økonomi Akhlaq - Væremåte Mu'asharah - Samfunn
 

Aktuelt

Tarawih – Hvor mange rak`at er sunnah?
I senere tid er det blitt et stadig mer populært synspunkt å tro at sunnah er å be 8 rak`at tarawih, og at 20 rak`at er ...

 
  Les mer  

Nye bønnetider fra IRN

IRN har utgitt nye standardiserte bønnetider for Norge. Se bønnetidene her


Bønnetider på iPhone og Android

 

Mest delt på Facebook




Copyright © 2008 - 2024