tag
Forsiden Oppdag islam Profeten Glemt kunnskap Søk

Ubesvarte dua?


Hentet fra bladet "Salam" vår 2008

Og Herren deres sier: "Be til Meg, og Jeg vil besvare dere. De som er for arrogante til å tjene Meg, vil tre inn i helvete i ydmykelse." [Koranen 40:60]

I samtaler med ikke-troende har jeg sett flere stille spørsmålet om hvorfor deres bønner ikke blir umiddelbart besvart. Lærde har utifra Islams kilder forklart ulike faktorer som kan gjøre at våre bønner tilsynelatende ikke blir besvart.

Abu Huraira (ra) fortalte at (...) Allahs sendebud (saws) nevnte en person som reiser langt, med pjuskete hår og dekket av støv. Han løfter sine hender mot skyene; "min Herre, min Herre" mens hans mat er haram, hans drikke er haram, hans klær er haram og hans næring er haram. Hvordan kan vel da hans dua bli akseptert? [Sahih Muslim 2214]

Dette er kanskje den vanligste grunnen til at dua ikke blir akseptert. Dette er ikke rett sted å ta for seg hva som er halal inntekt og hva som ikke er det, men når man har lært seg det, vil det ikke lenger være overraskende hvorfor så mange bønner går ubesvart.

Det er forøvrig ikke nødvendigvis slik at enhver som lever på selvfanget fisk og selvdyrkede grønnsaker får sine bønner besvart umiddelbart heller. Og årsaken til dette kommer frem i følgende hadith, brukt av bl.a. mufti Abdurrahman ibn Yusuf Mangera og sheikh Nuh Ha Mim Keller i sine leksjoner om dua:

Abu Sa'id al-Khudri (ra) fortalte at Profeten (saws) sa: «ingen muslim gjør dua – unntatt den som har kuttet sine slektsbånd – uten at vedkommende blir gitt en av tre ting: 'enten blir hans dua besvart fort, eller så blir det spart for vedkommende til det neste liv, eller så blir noe tilsvarende ondt som skulle ramme ham forhindret.' Det ble spurt 'hva hvis vi gjør mer dua?' Han svarte 'Allah har enda mer.' [Adab al Mufrad av al-Bukhari, nr. 710]

Følgende hadith nevner en annen grunn til at bønner ikke blir besvart umiddelbart i dette livet:

Det er fortalt av Abu Huraira (ra) at Allah's Sendebud (saws) sa: «Dua av hvem som helst av dere blir besvart, så lenge man ikke er utålmodig, ved å si 'jeg gjorde dua, men det ble ikke besvart.'» [Sahih al-Bukhari 8/352]

Under følger noen punkter som hjelper til med å få sine dua besvart:

  • Profeten (saws) sa: «Hvis du ber om noe, be til Allah. Hvis du søker hjelp, søk hjelp fra Allah (...)» [Sunan al-Tirmidhi]
  • Sørg for at din inntekt er halal, noe som er en forutsetning for at din dua blir besvart.
  • Ha tro på at din dua blir akseptert og besvart. Som sitert fra Adab al Mufrad, blir dua besvart på en av tre måter.
  • Ikke be om noe syndig, f.eks. at noe ondt skal ramme andre muslimer.
  • Ikke be om å få slektsbånd kuttet.
  • Ikke be om at andre muslimer ikke får oppfylt sine rettigheter.
  • Ikke be om noe umulig. Det er tre typer umuligheter:

    I noe som er umulig pga Allahs kunnskap. F.eks. er Abu Lahab lovet helvete i Koranen. Ikke be om hans tilgivelse, for Allah vil uansett velge å ikke gjøre det.

    II noe som vanligvis ikke skjer, men er mulig for Allah å oppfylle. F.eks. at man skal kunne få gå på taket.

    III noe som er umulig i seg selv, f.eks. at man ber Allah om å tegne en "firkantet sirkel" for en. (Dette er en selvmotsigelse i ordene, og er ikke noe som eksisterer. Egentlig er det kun ord som er stokket sammen, uten at det har noen reell betydning).
  • Velg et godt tidspunkt å gjøre dua på, f.eks. 'Arafah-dagen, i Ramadan, mellom adhan og iqamah, på jum'ah, laylat al qadr, eller i den siste delen av natta.
  • Gjør wudu, be to rakat, vend ansiktet mot qiblah, og løft opp hendene.
  • Begynn og avslutt dua med tahmid (lovprisning av Allah), salawat (å sende fred og hilsener til profeten saws) og tawbah (å be om tilgivelse).
  • Fokuser under dua, ikke la det bli en vane.
  • Hvis du vil at dine dua skal bli besvart i harde tider, husk Allah i gode tider.
  • Profeten (saws) sa: «Be Allah om alt, selv dine skolisser. For hvis ikke Allah bestemmer det, er det umulig.» [Sunan al-Tirmidhi 4/298]


‹‹ Tilbake


Glemt kunnskap

'Aqidah - Troen Fiqh - Islamsk rettslære 'Ibadah - Tilbedelse Mu'amalah - Økonomi Akhlaq - Væremåte Mu'asharah - Samfunn
 

Aktuelt

Tarawih – Hvor mange rak`at er sunnah?
I senere tid er det blitt et stadig mer populært synspunkt å tro at sunnah er å be 8 rak`at tarawih, og at 20 rak`at er ...

 
  Les mer  

Nye bønnetider fra IRN

IRN har utgitt nye standardiserte bønnetider for Norge. Se bønnetidene her


Bønnetider på iPhone og Android

 

Mest delt på Facebook




Copyright © 2008 - 2024